الاثنين، 16 يناير 2017

البعد الخامس - الجزء الاول


بيصحى ابراهيم وعلى دماغه اثار دم بيفتح عينه بتقل .. بيحاول يشوف هو فين .. بس مش قادر يسند ضهره ولا قادر يرفع جسمه .. ايه ده انا فين ! .. ايه الحصل .. بيلمس دماغه بايده وبيبص على ايده . ايه الدم ده ! . وفجاءه يبص ابراهيم لزاوية الاوضه ويلقى قدامه شخص غريب قاعد قعدة القرفصاء .. وحاطط دماغه بين رجليه وحاطط ايده على دماغه .. وبصوت بيحاول ابراهيم انه يعليه .. انت مين ! .. انت ياعم انت .. انت مين وانا فين .. بيرفع الشخص الغريب دماغه وبيبص لـ ا ابراهيم .. وبيقولو .. حابب تعرف انا مين ؟؟ .. ابراهيم بيرد عليه .. اه انت مين .. وانا مين . واحنا فين ؟ .. الشخص الغريب بيقولو .. لو عرفت انا مين هتعرف انت مين .. ولو عرفت انت من هتعرف انا مين .. ابراهيم وهو بيحاول يسند ضهره ع الحيطه .. ليه هو احنا اخوات ؟ .. الشخص الغريب يقولو .. لا ياروح امك احنا مش اخوات .. 
 
 
- طب ليه طب اخلص طب عرف امى الا انا روحها انا مين وانت مين واحنا فين وايه الحصل ...
انا ؟ انا ضمير حضرتك السىء .. انا كل لحظات تعاستك ... انا ضيقك وحزنك وفرحك وبكائك وضحكك .. انا روحك ونفسك انا اكسجينك يا ابراهيم ! ..
- ياعم براحه عليا لانى دايخ اصلا ودماغى مفتوحه.
لا انت دماغك مش مفتوحه
ياعم مفتوحه واهو الدم اهو
- فى اللحظه دى يحط ابراهيم ايده على دماغه مايقليش اثار الجرح .. ولا يلقى دم ..
ايه ده ! .. والله كان فى دم هنا وكان فى جرح ... كان واجعنى ومسببلى صداع !! .. ده حتى الصداع راح !! .. ايه الحصل ! هو انا بحلم ولا ايه !!
حلم او حقيقه مش فارقه .. انما واقع انك بتتكلم وانا بتكلم واننا سامعين بعض ..
طب قولى ازاى طيب انا كان فى جرح وكان فى صداع والم .. طب طب انا جسمى متكسر ! جسمى واجعنى ولا انا بتوهم ؟؟
انت عايزه يكون ايه يابراهيم ؟
انا ؟ ومن امتى الانسان بيختار ايه المفروض وايه المش مفروض ده واقع حاجه حصله !
يابراهيم رد واخلص انت عايزه يكون ايه ؟؟ ..
عايز مايكونش فى اى اثار الم فى جسمى ..
قشطه يابراهيم كده انت ماعندكش اي اثار لوجع فى جسمك
- ابراهيم بيحاول يقوم .. وفعلاً بيقوم ! .. يبلقى حركات جسمه سلسه وسهله ..
ايه ده سبحان الله سبحان الله ! حصل ازاى ده .. لالالا انت ساحر انت ساحر مغربى وشيخ روحانى ..
روحانى ايه ياحبيبى ومغربى ايه .. بقولك ضميرك .. يعنى انت هتكون مصرى وضميرك مغربى يابراهيم ماتفوق بقى من ام الغيبوبه الا انت فيها دى
ايووووووووووه غيبوبه انا كنت فى غيبوبه .. انا مش فاهم حاجه انا كنت .. طب انا ايه الحصلى !!
عايز تعرف ايه الحصلك ؟؟
ابوس فخادك قولى ايه الحصلى انا تعبت !
حبيبى انت كنت نايم على سريرك وحاضن الجهاز بتاعك وعمال تسمع اغانى ومغمض عينك وعمال تفكر فى حياتك الـ ماشاء الله ملهاش اى ملامح .. حبك الـ ضاع واتسرق .. مستقبلك المهنى الماشاء الله مش عايز يبتدى .. حياتك الملهاش اى قيمة .. الـ دودقة القز حياتها اهم منك وكنت سرحان وعمال تفكر فى البت المغنية الجزائرية العمرك ماهتعرف تكلمها لانها انسانه ناجحه فى حياتها .. عرفت تختار قدرها . عرفت ترسم طريقها وتمشى فيه ... كافحت ووصلت .. واصبحت مشهورة .. وانت اه ياخيبتك التقيله
ياعم ابوس ايدك كمل وبطل تقطيم لانى مش فاكر حاجه
ياسيدى ماعلينا المهم وانت عمال تفكر فيها ... وعمال تفكر فى حياتك وازاى تنجح وتوصل .. وانت مابين كل ده كنت قربت توصل لمرحلة النوم .. فكنت فى مرحلة مابين اليقظه والنوم .. قومت انا خطفتك وجبتك هنا !
ايوه ! .. يعنى انا فى عالم خيالى مش واقع ؟
ومين قالك انك كنت عايش فى واقع ؟ ومين شرط ان الدنيا الكنت فيها هى الواقع والـ احنا فيه حالياً مش واقع ؟ .. هو انت ملك الكون عشان تصدر فرمانات من دماغ امك ؟
- طب احنا فين ؟ وانت مين ؟؟ احنا فى حلم صح ؟
ابراهيم الحلم انت مش بتفتكر تفاصيله ... انت مش فاكر تفاصيل الحصل من ساعة مافوقت ؟
- لا فاكر بس احنا .. طب قولى لانى متلخبط .. حس بيا انا واحد صاحى لاقى واحد بيتكلم كلام غريب .. واحد مش فاكر حتى اسمه
انا هريحك ... عارف الزمكان ؟
- بتاع اينشتاين اه فاكره ؟ ..
الزمكان ده اسمه البعد الثالث .. احنا بقى فى البعد الخامس
- يعنى احنا فى الفضاء ؟!!
لا احنا فى مكان ولا على الارض ولا فى الفضاء .. احنا فى بعد تحت ملاين الامواج الضوئيه الدماغك مش هتقدر تستحملها .. علشان كده انت فقدت الذاكره ..
- بس انا فاكر اينشتاين !
انت فاكر كل حاجه الا انت ..الا حياتك ..
- طيب انت مين ؟؟
ماقولتلك انا ضميرك .. انا خيالك .. انا الا وعى حقك ..
- الا وعى حقى ! .. حقى ! انت خليجى ولا مصرى ولا مغربى !
ياعم انا مصرى وربنا بس بحب اتكلم اللهجة الخليجيه لان قبل ماكون الضمير بتاعك كنت الضمير بتاع واحد خليجى .. ياه احلى ايام عدى عليها 100 سنه
- اه طيب .. " بيبص ابراهيم حوليه وبيركز فى الشخص الغريب الـ قدامه ” .. طب انت عايز منى ايه ؟ وانا مش هروح للواقع بتاعى ؟
- مش لما تعرف الاول انت مين عشان عشان تروح للواقع المهبب بتاعك .. مستعجل اوى ع الخيابة !
- خيابة ؟ ليه هو انا حياتى خيابة ؟
اه حياتك خيابة .. والواقع بتاعك زباله .. انت شخص لزج فاشل .. انا كاضميرك زهقت وطفشت ولما جبت اخرى منك قولت اخطفك واجيبك هنا عشان افوقك ..
- طب فوقنى ابوس رجلك فوقنى اعمل اى حاجه
مستعجل اوى وعايز تعمل حاجه ؟؟ مانت عايش 30 سنه ولا هببت فيهم حاجه .. قاعد ع السرير زى العويل ملكش اى لزمه
- ياعم انت قاسى عليا كده ليه
قاسى عليك عشان انا ضميرك .. والضمير هو الكائن الوحيد اليقدر يفوق الانسان
يُتبع

0 التعليقات

إرسال تعليق