الاثنين، 16 يناير 2017

البعد الخامس - الجزء الثانى


ابراهيم والشخص الغريب بيمشو فى ممر واسع وفى لوحات " براويز " مفهاش غير صور لونها اسود ساده ..
- ياعم انت احنا ماشيين بقالنا كتير اوى انا رجليا ورمت
يابراهيم مش انت عايز تخرج من هنا .. انا هخرجك .. اصبر ... زى مانت صابر على النجاح اوى لدرجة انك مش عايز تاخد اى خطوه تنجحك !
وفجاه يظهر انسان من تحت الارض ويطلع قدام ابراهيم والشخص الغريب .. ويفضل يتنطط ويتشقلب زى الارجوز ..
- ايه ده بسم الله الرحمن الرحيم .. مين ده .. جنى ده ولا عفريت ولاشبح ... اااااع
ماتصوتش يابراهيم انا هعرفك مين ده ...
- عرفنى دلووووقتى ...
فاكر فى امتحان الكيمياء بتاع 2 ثانوى لما كنت بتفكر فى حل المسئلة وكل شويه اغنيه وماله بتاعت عمرو دياب ترن فى ودنك ؟
- اه فاكر ! 
 
 
هو ده بقى الكان بيغنى !
-- وفجاه الشخص الطلع من تحت الارض بيبص لـ ابراهيم وبيقولو .. هاااا تحب اغنيلك اييييييه ... تحب اغنيييييلك القطه المشميه .. يلا بينا نغنى .. القطه المشميه حلوه بس شقييييه
- بس بس اهدى بقى .. هو انت بقى الكنت بتغنى ؟؟ انت الكنت الخاذوق البتطلعلى لما احاول اعصر دماغى وافكر فى حاجه ..
-- لالا ومش كده وبس.. مش انت لما بتروح اى عزاء بتكون كان عايز تضحك ؟
- اه ! .
-- مهو انا بقى البكون عايز اضحكك .. هاهاها .. القطه المشميه حلوة بس
- بيبص ابراهيم لـضميره وبيقولو .. مش انت ضميرى ؟ سكتلى الكائن ده او اقتله !
الضمير بيصرخ بصوت عالى .. " سكووووت "
" الكائن الغريب بيسكت وبيحط راسه فى الارض وبيتشقلب وابتدى يمشى مع ابراهيم والضمير على ايديه ورجليه "
- ايه ده هو هيروح معانا ؟
اه طبعاً ده جزء منك زى مانا جزء منك .. ماينفعش نسيبك غير بموتك
- طب .. بس ماتخلهوش يتكلم تانى بالله عليك لانه مزعج وشكل سكتنا طويلة
لو انت مش عايزه يتكلم مش هيتكلم
- بقولك ايه الصح ... هو ازاى انا مش فاكر حاجه عن حياتى وافتكرت امتحان الكيمياء ؟
هو انت افتكترت لوحدك ولا انافكرتك ؟؟
- انت فكرتنى !
بس خلاص .. انت هتفتكر كل حاجه بتفاصيلها لو انا قولتلك عليها !
- طب ماتفكرنى انا مين وريحنى
ابراهيم .. لما نوصل لنهاية الممر هوضحلك كل حاااااااجه
- بس انا خايف اوى .. وايه البروايز المفيهاش غير صورة سوده مفيهاش حاجه دى ! ايه المكان ده
المكان ده هو عالمى ..عالم الضمير ..
- ايه ده يعنى ده بيتك ؟؟
اه بيتى
- بس ازاى انت عايش معايا وليك بيت .. مش المفروض بيتك يكون جوايا
هو الواحد ضمير بيكون صاحى علطول ؟؟
- لا
تمام لما الضمير بيقى بينام بيروح بيته مش هينام فى الشارع يعنى ... والبراويز السوده ده هيا اسرتى
- اسرتك ايه ياعم دى كلها صور سوده مفيهاش اى حاجه
الضمير بيمثل الاحترام والادب والاحتشام ... واللون الاسود هو لو الاحترام والادب والاحتشام .. فكل لوحه من اللوحات دى بترمز لشخص مننا احنا الضمائر .. احنا عندنا العلاقات والرموز روحيه مش ماديه زيكم
- بس ازاى ده عالمك وطلعلنا المهرج البيغنى المفروض شىء بتاعى هنا ! ..
مهو للاسف لما الضمير مننا يجيله التكليف البشرى حياته بتبقى مزيح بين الحياه الشخصيه بتاعته والحياه الشخصيه بتاعت الانسان المعاه .. مانتو بتيجو حياتنا تفشخوها الله يخرب بيتك اهاليكم
ابراهيم والضمير والكائن اللزج - البيطلعلنا فى الامتحان - ماشين فى أمل انهم يوصلو لـ اخر الممر
- اوف انا تعبت ياعم الضمير احنا بقالنا يجى خمس ساعات ماشيين .. انا قرفت وربنا
اصبر يابراهيم الصبر ياحبيبى الصبر
- طب لغايت امتى ؟؟ انا تعبت والله
لغايت مانوصل لنهاية الممر
- تصدق بالله انا حاسس ان الممر ده رمز او استعاره مكنية لشىء صح ؟
يبتسم الضمير .. صح يابراهيم عرفتها لوحدك ؟
- يعنى احنا كل ده ماشيين فى رمز ! ... طب ماتقولى بيرمز لماذا وتريحنى !
الممر ده ياسيدى بيرمز كل الذنوب والمعاصى ومخالفات ضميرك الـ انت عملتها طول حياتك !! يعنى انت الـ السبب فى كل القرف والتعب الا احنا فيه .. وياعالم هنوصل فى ليلة ابونا السوده دى ولالا
- يبقف ابراهيم ويبلغ رقيه ! .. يعنى كل الطريق ده هيا مخالفات ضميرى !! ... هو انا كنت تاجر مخدرات ولا فاتح بيت دعاره !
ولا ده لا ده انت كنت مجرد فاشل ... وانا بسببك كل يقوم باخد الممر ده رايح جاى كل اما انام اخد الممر كله عشان اوصل بيتى ولما اصحى امشى الممر ده كله برضه عشان اخرج للبعد الاول " الدنيا " ..
- يعنى انا كل ماخالف ضميرى الممر يطول عليك ؟
اه ياسيدى .. ده عقاب من سيد الضمائر الاول .. وقانون حطه عشان يحمسنا ان احنا نخلى البشر مايخلفوش ضمايرهم كتير
- ده ايه الدماغ الغاليه دى
اومال يابنى .. احنا كضمائر عندنا لكل حاجه نظام مش زيكم او زيك انت بالذات
- ايه ياضميرى ده .. هو انا يعنى كنت شيطان
ياريتك كنت بتعمل غلط بس نشيط اهو اسمك بتعمل حاجه ... انما انت كنت ميت .. انت كنت بطه بلدى ... عارف البطه لما بتنزل الميه ؟؟ انت كنت زيها كده .. كنت كائن ثمل بدن خمر .. كنت بلا وعى .. كنت مقضيها نوم .. كنت بتكسل تجيب حتى كوباية المياه !
- طب يعنى انا اهو ماعملتش ذنوب كتير .. اومال ليه الممر طويل اوى كده !!
الكسل وعدم فعل شىء ده اكبر ذنب .. الانسان ربنا بيديله حياته وبيخليه حر فيها عشان يخطط وينظم حياته وينجح .. يشوف ايه الهيعمله .. يذاكر يشتغل يطور من نفسه ... يعبد الله .. يقراء .. يكتب .. يرسم ... كل يوم لزم يكون فى اضافة جديدة .. خبره .. علاقة ... مسكب مادى اوى روحى .. انما انت كنت عايش كده .. زى البطريق او كائن البندا
- معاك حق ياضميرى كلامك حكم والله
"""" وفجاءه ينط الكائن اللزج من فوق ابراهيم والضمير ويبقى قدامهم ويفتح بوقه للاخر ويغنى ويقول """
جوسي بابلو اميلو اسكوبار كابريا سوفيله لى ده مان دانتو ليه سوكا بيت درامله اوتو باتو تاتو تيتي .. ده انا نت تاو ناتو تات تلاتا تت لاتيلا تلا لالااااااااا
- ايه ده بسم الله ده بيعمل كده ليه ! .
اجرى يابراهيم دى اغنية مسلسل مكسيكى كنت قارف ابونا بيه وفضلت شهر بحاله تغنيها ... اجرى بسرعه والا هنفضل نغنيها معاه وهننسى كل حاااااااجه .. اجرى يابراااااااااااااااااااااااااااااااااااااهيم
يتبع

0 التعليقات

إرسال تعليق